Pe langa varful graficului, urmatoarele puncte la care ar trebui sa ne uitam sunt intersectia cu axele.

Intersectia cu Oy

Intersectia cu axa Oy este punctul de coordonate (0,f(0))

Asa ca pentru o functie de gradul II de forma

f(x)=ax2+bx+c

daca inlocuim x cu 0, ne va ramane doar termenul liber

f(0)=a02+b0+c=c

Asadar, intersectia cu axa Oy este data de termenul liber, si va avea forma (0,c).

Exemple

  1. De exemplu, daca avem functia f(x)=x2+4x+4

    Atunci f(0)=02+40+4=4. Iar punctul de intersectie va avea coordonatele (0,4).

  2. f(x)=2x2-7

    f(0)=202-7=-7 atunci punctul va avea coordonatele (0,-7)

  3. f(x)=13x2+4x

    f(0)=1302+40=0 iar punctul va fi (0,0) pentru ca c=0

Intersectia cu Ox

O functie de gradul II va intersecta intodeauna axa Oy, dar nu este sigur ca va o intersecta si pe Ox.

Intersectia cu Ox este atunci cand y=0. Adica atunci cand:

ax2+bx+c=0

Asadar intersectia cu axa Ox reprezinta solutia ecuatiei de gradul II.

Dar stim ca o ecuatie de gradul II nu are intodeauna solutii, de aceea este posibil ca acea functie sa nu intersecteze axa Ox.

De exemplu, daca avem functia:

f(x)=x2-x-2

Pentru a afla solutiile ecuatiei trebuie sa calculam Δ, care va fi:

Δ=(-1)2-4a(-2)=1+8=9>0

Pentru ca Δ>0 inseamna ca vom avea doua solutii, iar acestea vor fi x1=2 si x2=-1, ceea ce inseamna ca vom avea punctele de coordonate (2,0) si (-1,0), lucru care se vede si din graficul functiei:

Intersectia cu axa Ox

Asadar Δ este cel care ne spune cate puncte de intersectie are graficul cu axa Ox.

Aceasta inseamna ca ne putem folosi de el pentru a afla din timp daca graficul intr-adevar va intersecta axa Ox:

  1. Δ>0

  2. Δ=0

  3. Δ<0